Men okej då. Det är väl inte så farligt att vara tretti. Men inte trettiett. jag vill inte vara trettiett.

Kökstankar

Det slog mig när jag lagade mat att det finns otroligt mycket onödigt i mitt kök. Till exempel har jag massor med pryttlar som jag aldrig använder. Lökhållare, pizzaslicer och gurkvirare för att nämna några. Lökgrejen och gurkviraren har jag köpt inom det sista året tror jag, men hade nog stängt av hjärnan då jag fick sånt ha-begär till två meningslösa pryttlar.

Sen har vi sånna där grejer som mest ligger och tar plats, men som används nångång ibland bara. Mini-gafflar till exempel. Används bara till köttpålägg, vilket är mycket sällsynt i vårt hushåll. Nästan bara när vi har gäster. Kan också användas till sill, men sånt äckelpäckel äts inte heller här, så där ligger mini-eländet i lådan och tar plats.

Trägaffeln är en tankenöt. Den använd väldigt sällan och just nu kan jag inte ens komma på ett enda tillfälle då gafflen faktiskt var bra, eller tillfällen då man bör använda en trägaffel och inte slev? Spagetti? Men då har jag ju en pastaslev i plast.

Det finns ju också sådana grejer som är TOTALT onödiga men jag bara älskar dem. Mini-rivgärnet till exempel. Till vitlök och parmesan. I just lööööööv!

Kokade ris idag till maten. Och ja Svåger, jag läste på förpackningen. Hur mycket ris och hur mycket vatten. Höftade i lite salt (oh yeah, I'm a gambler). Svågern berättade sist att han tycker det är överkurs att läsa instruktionen på risförpackningen. Alla borde kunna koka ris utan instruktion, men vissa saker väljer jag att inte engagera mig i. Har ett barn på jobbet som är sån, han lär sig bara namnen på de personer som han tycker om. Tack och lov kan han mitt namn.



På tal om ris. Boil-in-bag. Helt underbart och totalt slöseri med jordens resurser! Men perfekt resultat. Varje gång. Andra onödiga underbara grejer är Bonduelles burkmajs som har avdragbart lock. Har tre ärr på vänster handen från burköppnare, så ja tack Bonduelle.

Vad har ni i lådorna som ni inte använder?


Och på tal om inte använder. Slogs av tanken när jag öppnade kylskåpet att Undra hur många förpackningar här inne som EGENTLIGEN är för gamla? J.Ä.T.T.E.G.A.M.L.A. Antika. En aningen skämda. Eller helt okej. Och då är det skrämmande hur något så gammalt fortfarande kan vara okej? SÅNT kan ge mig mardrömmar.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag har ingen trägaffel men en i plast och den använder jag alltid när jag steker köttfärs! Sen kan jag inte komma på när jag använder den mer men den är ofta i disken så jag använder den nog lite då och då:)

2010-12-09 @ 21:04:55
URL: http://attvaramammaochfru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0