Men okej då. Det är väl inte så farligt att vara tretti. Men inte trettiett. jag vill inte vara trettiett.

Gör din egen sushi

Det är inte svårt att göra sin egen sushi. Men det är lite pilligt och tar ett litet tag. Fördelen är ju att man kan förbereda i god tid om man ska ha gäster. Nackdelen är att det inte är något man slänger ihop om man är hungrig. Det kräver lite planering.

Så här gjorde jag.


Jag använde Blue Dragons sushiris. Det ska sköljas och blötas innan det kokas. Allt tar cirka en timme och står på förpackningen hur man ska göra. Blanda det med risvinäger och socker. Mängden beror på hur mycket ris du kokat. Proportionerna står på förpackningen.

Fukta fingrarna med vatten och platta ut ett halvcentimetertjockt lager med ris på ett ark Nori. Spara ca en centimeter i ena kanten.



Lägg i den fyllningen du önskar. Jag använde mig av gravad och kallrökt lax. Lite fusk kanske. Men kändes mer okej att ha det i de hemmagjorda än att joxa med rå lax. Men du väljer ju själv till dina. Övrigt fyll som jag använde och varierade i mina rullar var crabstick, röd stenbitsrom, ishavssallad, kräftstjärtar, avocado, gurka, gräslök, majonäs, wasabi, och sesamfrön.

 

Efter det är det dags för det pilliga. Att rulla ihop till en kompakt rulle. Vet inte om jag gör "rätt", men tycker det går rätt bra att göra så som jag gör på bilderna. Ibland får man pilla lite med fingrarna.



Fukta den risfria Nori-kanten och "limma" ihop rullen.



För att jämna till rullen lite rullade jag den försiktigt i mattan. De färdiga rullarna lät jag ligga på en skärbräda i kylen ett tag. En del rekomenderar att man plastar in rullarna i gladpack, men det gjorde inte jag och det blev bra ändå.

Jag sparade lite av riset och gjorde risbollar. På några la jag små laxbitar och på de andra blev det räkor. Räkorna spände jag fast med en liten remsa Nori.



Dags för gästerna att anlända. Jag skar rullarna och torkade kniven torr mellan skivorna. Har läst rekomendationer att skära med fuktig kniv, men tyckte inte det behövdes. Däremot kladdade ishavssalladen och majonäsen, så för det estetiska utseendets skull torkade jag kniven.
Skärde ganska tunna rullar, tycker det är enklare att äta dem då.

Till serveringen behövs soya, till exempel Blue Dragons Japanese Soy Sause och wasabi.

Till er som inte provat wasabi kan jag hälsa att det är starkt. Men gott. Blanda i önskad mängd i din skål med soya och blanda ut. Och så doppar du en sushibit i soyan och in i munnen. Men det behövs väl inte sägas?
 







Så här trevligt hade vi när Fröken iDA och Maken hade sushi-bjudning för ett tag sen.
Lycka till och smaklig måltid! Kommentera gärna med synpunkter och förslag.


Kommentarer
Postat av: Junibarn

Åh gud vad gott! Bra med bilder som förklarar också.

2011-06-10 @ 17:54:00
URL: http://interumsren.blogg.se/
Postat av: Tokyo - Love

Härligt! Har en hel del bra sushi-tips på min blogg, kolla gärna in:



http://sakuradesu.blogg.se/

2011-06-10 @ 18:01:26
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Louise

GOTT!!

2011-06-13 @ 19:54:27
Postat av: Annika Granstedt

Goddag! vad kul dina poster verkar. kommer verkligen att läsa lite mer. (: Hoppas du har en trevlig dag (:

2011-06-28 @ 16:48:18
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0